Dagen i dag har budt på følgende:
Didaktisk design, er at formgive undervisning. Invitere ind,
gøre noget sammen med, formulere hvad skal vi fremad rettet?
Det er vigtigt at stille didaktiske hv-ord i forbindelse med
didaktisk formgivelse. Hvad skal de lære? Hvem skal lære det? hvor skal de lære
det? hvorfor er det vigtigt?
Gilly Salmon, har meget fokus på at når vi tilrettelægger didaktisk
design, så skal det ske i et fællesskab med andre og det skal være i fokus.
Gilly har en 5 trins model:
1.
Adgang og motivation i at deltage. Nem adgang til
systemer og platforme
2.
Indgå i teams, eleverne skal individuelt finde
deres plads i klassen.
3.
Vidensdeling, planlæg UV så den tager
udgangspunkt i læringsmål. Lad eleverne hjælpe hinanden til målet
4.
Videns konstruktion, gruppeopgaver med mere
komplekse opgaver. Tværfaglige projekter
5.
Review: eleverne er trygge ved at arbejde i
grupper og kan se sammenhænge mellem tidligere læring og nu
Vi har derudover forsøgt at arbejde med Gillys 5 trinmodel over
Lars udfordring. Lektionerne i dag er blevet afsluttet med at vi skal udarbejde
en Story Board, som skal synliggøre, hvad vi gør i vores lektioner eller
UV-forløb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar