tirsdag den 20. oktober 2020

UV-dag 5 - Didaktisk design

Dagen i dag har budt på følgende:

Didaktisk design, er at formgive undervisning. Invitere ind, gøre noget sammen med, formulere hvad skal vi fremad rettet?

Det er vigtigt at stille didaktiske hv-ord i forbindelse med didaktisk formgivelse. Hvad skal de lære? Hvem skal lære det? hvor skal de lære det? hvorfor er det vigtigt?

Gilly Salmon, har meget fokus på at når vi tilrettelægger didaktisk design, så skal det ske i et fællesskab med andre og det skal være i fokus.

Gilly har en 5 trins model:

1.      Adgang og motivation i at deltage. Nem adgang til systemer og platforme

2.      Indgå i teams, eleverne skal individuelt finde deres plads i klassen.

3.      Vidensdeling, planlæg UV så den tager udgangspunkt i læringsmål. Lad eleverne hjælpe hinanden til målet

4.      Videns konstruktion, gruppeopgaver med mere komplekse opgaver. Tværfaglige projekter

5.      Review: eleverne er trygge ved at arbejde i grupper og kan se sammenhænge mellem tidligere læring og nu

Vi har derudover forsøgt at arbejde med Gillys 5 trinmodel over Lars udfordring. Lektionerne i dag er blevet afsluttet med at vi skal udarbejde en Story Board, som skal synliggøre, hvad vi gør i vores lektioner eller UV-forløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar