tirsdag den 27. oktober 2020

Flipped Classroom om Sortinfo

 Jeg har forsøgt at bruge Flipped Classroom i min undervisning, som en del af blended learning, i forbindelse med min undervisning i Sortinfo.

Grunden til at jeg har forsøgt mig med flipped classroom i dette undervisningsforløb er at jeg synes der gik meget tid med at forklare på tavlen og mindre tid til at arbejde med selve programmet og at eleverne ikke rigtig kunne huske alle de informationer de havde modtaget. Dette gav meget ventetid for den enkelte elev og til tider uro og frustration pga. man ikke kunne komme videre. Jeg mener at jeg via flipped classroom og muligheden for at eleverne har forberedt sig hjemme og har fået et indblik i undervisningen emnet og dermed er mere klar og modtagelig til mit oplæg inden opgaven. Det er for mig også med til at kunne differentierer min undervisning, da den enkelte elev har muligheden for at se videoen flere gange, hvis der er behov for det, derudover kan de også benytte videoen, som hjælpe til opgaven.

Hvis jeg tager udgangspunkt i FLIP-modellen, så er der en række muligheder for forbedringer til mit første forsøg på flipped classroom.

Når jeg reflektere over min egen undervisning, så mener jeg at fase 1, 2, 4, 5 og 6 fungere godt for mig.

FLIP-modellen består af 6 faser:

Fase 1: Lærerens forberedelse

 Jeg har i fase 1 kigget på, hvordan jeg får mere hands-on på hjælpeværktøjet Sortinfo. Min forberedelse er også ud fra at jeg gerne ville have mine elever var mere forberedte til begyndelsen af undervisninge.

Fase 2: Oplæg

Jeg har forsøgt at lave en "kort" præcis video omkring brugen af værktøjet sortinfo. Jeg har været opmærksom på at videoen ikke må være for lang.

Fase 3: Formativ evaluering

Her en en fase, som jeg skal blive bedre til og udvikle i min undervisning og brugen af flipped classroom. Jeg har ikke brugt spørgeskema til at afdække elevernes behov og deres forståelse af emnet. Det er noget jeg skal udvikle fordi det vil for mig som underviser give et større indblik i min egen undervisningspraksis og give mig muligheden for at være endnu skarpere på at lave differentiereret undervisning for den enkelte elev.

Fase 4: Opsamling

I fase 4, samler jeg altid op i begyndelsen af timen. Jeg hører om der er spørgsmål, om alle har fået set videoen eller om der er andre udfordringer. Jeg agere selvfølgelig ud fra hvad der kommer af feedback, inden eleverne bliver stillet en opgave i relation til videoen.

Fase 5: Elevarbejde

Jeg har oplevet at denne fase fungere godt, da det giver mig som underviser bedre tid til at kunne hjælpe den enkelte elev i forhold til hvor han/hun er i den vejledende rolle. Jeg synes også at eleverne spørger mindre i forhold til at i stedet for at sidde og vente på hjælp så, er der flere som lige ser videoen engang mere eller bruger den, som et hjælpe redskab.

Fase 6: Lærerens evaluerende arbejde

Jeg forsøger så vidt muligt altid at spørge mine elever, hvad de synes om måden at arbejde på. Hvad gik godt, hvad gik mindre godt. Jeg spørger også om der er andre ønsker i forhold til denne måde at modtage undervisning på.

Jeg har eksperimenteret med det i dette efterår og en af elev reaktionerne var: "Denne form for undervisning og rigtig god fordi det giver os mulighed for at gå ud og gå i gang med det samme med opgaven. Vi kan også bruge videoen hvis vi er i tvivl, så vi ikke skal vente på at du kommer og hjælper os"

Så for nogle af mine elever giver det god mening at tilrettelægge undervisning, som flipped classroom.

Link til video: Flipped classroom om sortinfo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar